Vad äter en atlet?

Detta är den stora frågan. Vi får kostråd från alla håll och kanter. Det känns också som att forskningen ger oss dubbla budskap. Ibland ska vi äta mer kolhydrater och ibland ska vi äta mindre protein. Denna artikel kommer därför inte fokusera på konkreta kostråd. Vi ska i stället kolla på konkreta exempel från det verkliga livet.

De som sysslar med triathlon äter med stor sannolikhet fler kolhydrater än gemene man. Eller vi kan omdefiniera detta påstående, låt oss istället säga att de som sysslar med triathlon behöver mer kolhydrater än gemene man.

Det finns trots allt gott om människor som äter rikligt med kolhydrater. I själva verket behöver de inte energin som detta ger, vilket i värsta fall leder till övervikt. Personer som sysslar med krävande idrotter behöver dock energin. Det finns ett gammalt exempel där man jämför en människa med en bil, utan bensin kommer man ingenstans.

Inför tävlingar brukar triathlonutövare fylla på med rejäla mängder kolhydrater. Det kan handla om flera tusen kalorier på en och samma dag. Anledningen till detta är enkel. Ett lopp kräver enorma mängder energi. Många lopp pågår dessutom i flera timmar.

Om man lever ett normalt liv kommer man aldrig behöva fylla på med mängder av energi. En krävande dag med träning kan visserligen förbränna en hel del kalorier. Utslaget över en vecka eller två brukar det dock gå jämt ut.

Människor som inte tränar hårt tenderar nämligen att ha dagar där de äter mycket mat. Det kan exempelvis handla om helgdagar, där man både äter stora måltider samt godis. Kroppen glömmer inte dessa ätardagar. Man börjar alltså inte om på noll bara för att man går och lägger sig och får en god natts sömn.

Vad behöver musklerna?

Vi har pratat en hel del om energidepåerna. Du behöver dock inte bara energi. Musklerna behöver protein för att regenerera sig. Idag finns det gott om grupper i samhället som fullkomligen vräker i sig protein. Det handlar ofta om personer som tränar på gym. Man skulle kunna säga att det har blivit en del av deras träningskultur att äta kött, fisk eller proteinpulver till varje måltid.

Det finns många experter som är kritiska mot detta. Man pratar bland annat om huruvida kroppen kan tillgodogöra sig all protein. Mycket pekar på att så inte är fallet. För personer som sysslar med uthållighetssport så är det inte lika viktigt att bygga stora muskler. Man måste däremot få i sig tillräckligt med näring för att kroppen ska kunna återhämtas sig.

Man skulle kunna säga att alla näringsämnen är viktiga för att kroppen ska kunna återhämta sig. När vi var små blev vi hela tiden uppmanade till att dricka mjölk för att stärka våra ben. Barn som inte ville dricka mjölk kunde i vissa fall få kosttillskott istället. Samma sak gäller för de som inte äter fisk. De kunde i vissa fall få D-vitamin istället (https://www.bigheart.se/d-vitamin-bast-i-test/).

Som privatperson och som atlet är det enkelt att bli förvirrad av alla dessa råd. Vi brukar därför rekommendera att man lär känna sin egen kropp. Med tiden brukar man bli mer medveten om vilken mat man bör äta. Det är lite som sömn och infektioner. Vi lär oss mer om vårt sömnbehov med åren. Vi lär oss också vad vi ska undvika för att inte få influensa och dylikt.

Ett problem med denna strategi är att den tar tid. Livet ger oss ständigt läxor och vi blir aldrig fullärda. Som atlet har man dock bara några år när man är i toppform. Man vill inte gärna slösa bort tiden på onödiga misstag.

 

Förebilder

Det går inte att förringa vikten av att ha bra förebilder. Du brukar kunna hitta dessa förebilder inom din egen sport. Ibland har man olika förebilder för olika ändamål. Kost kan vara ett område. Ibland är det forskare och människor med stor kunskap inom området som kan motivera oss.

Sammanfattningsvis kan man säga att det aldrig är en bra idé att använda något som ersätter måltiden. Det är bättre att äta en kost som ger tillräckliga nivåer av energi och protein. Många gånger äter vi för mycket kolhydrater för att vi inte vet hur vi borde äta i stället. Du kan alltid byta konstinriktning om du inte får önskat resultat.

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*